مفاصل به مرور زمان و با افزایش سن دچار آسیب می شوند. بنابراین، برای درمان عوارض ناشی از مشکلات مربوط به مفاصل باید از برخی تکنیک های درمانی استفاده کنید. در ماساژ برای مفاصل، ماهیچه ها، رباط ها و تاندون ها هدف قرار می گیرند. این تکنیک را می توان با استفاده از دست، انگشت و دستگاه های مخصوص انجام داد. برخی از افراد برای ماساژ مفاصل از روغن های مخصوص نیز استفاده می کنند.

 ماساژ برای مفاصل، تکنیک درمانی جدید، برای بهبود دردهای مفصلی ناشی از آتروز است. ماساژ درمانی می تواند با اِعمال فشار به زیر پوست و ارسال سیگنال هایی به مغز، درد مفاصل را کاهش دهد. هر نوع ماساژ درمانی می تواند تنش ها و دردهای ناشی از آرتریت را کاهش دهد.

معرفی بهترین ماساژ برای آرتروز زانو

آیا ماساژ برای آرتروز خوب است ؟ در زمان التهاب شدید یا تشدید آرتروز، ماساژ ممکن است باعث تحریک بیشتر شود. بنابراین در این زمان باید از ماساژ مستقیم مفاصل دردناک خودداری شود.

نوع ماساژ مهم است؛ برای مثال، ماساژ‌های ملایم مانند ماساژ سوئدی برای بیماران آرتروز مناسب‌تر هستند، در حالی که ماساژهای عمقی ممکن است باعث تحریک مفاصل شوند.

قبل از انجام هر نوع ماساژ درمانی برای مفاصل، با پزشک تان برای انتخاب بهترین روش درمانی مشورت کنید. انواع تکنیک های ماساژ برای بهبود دردهای مفاصل کاربرد دارند. این تکنیک های ماساژ عبارتند از:

ماساژ سوئدی

متداول ترین نوع ماساژ، ماساژ سوئدی است. در این روش، ماهیچه ‌ها و بافت‌ ها ماساژ داده می شوند و درد، سفتی عضلات و گرفتگی مفاصل بهبود پیدا می کند. به علاوه، ماساژ سوئدی، جریان خون در رگ ها را بهبود می بخشد. فردی که پروسه ماساژ را انجام می دهد، از روغن ها و لوسیون ها برای تسکین علائم استفاده می کند.

ماساژ بافت های عمیق

ماساژ بافت عمیق لایه ‌های بالایی بافت‌ ها را هدف قرار می دهد. ماساژ بافت عمیق برای رفع تنش یا درد شدید در عضلات و بافت ها انجام می شود. ماساژ بافت عمیق ممکن است باعث درد طولانی مدت شود؛ بنابراین این روش برای برخی از افراد مبتلا به آرتریت مناسب نیست.

ماساژ مفصل

ماساژ برای مفاصل

بیشتر بخوانید : بررسی قیمت ماساژ در منزل تهران

رهاسازی مایوفاشیال

هدف رهاسازی مایوفاشیال، تسکین درد با دستکاری فاسیا و بافت ‌های همبندی است که ماهیچه ‌ها، رگ‌ های خونی و اعصاب را احاطه کرده ‌اند. در طول رهاسازی مایوفاشیال، متخصص با چرخاندن آرام پوست به جلو و عقب در پشت، پاها و سایر نواحی بدن، بافت های همبند را ماساژ می دهد. معمولاً در این روش ماساژ از روغن، لوسیون یا ابزار خاصی استفاده نمی شود.

ماساژ نقاط ماشه ای

این ماساژ برای تسکین درد در نواحی خاصی از بدن با اعمال فشار یا لرزش در نقاط ماشه ای میوفاشیال طراحی شده است. این نوع ماساژ باید در مراکز درمانی انجام شود. ماساژ نقاط ماشه ای برای کاهش درد در قسمت های مختلف مفاصل بهترین انتخاب است.

مزایای ماساژ درمانی

مزایای ماساژ درمانی

ماساژ فشاری (Compression Massage)

در این روش از فشار ملایم و تکراری روی ناحیه زانو و اطراف آن استفاده می‌شود. این تکنیک به کاهش تورم و التهاب کمک کرده و جریان خون و مایعات لنفاوی را در اطراف زانو بهبود می‌بخشد.

ماساژ تخلیه لنفاوی (Lymphatic Drainage Massage)

اگر زانو متورم باشد، این ماساژ ملایم می‌تواند به تخلیه مایعات اضافی از بافت‌ها کمک کند و ورم را کاهش دهد. این روش به ویژه برای کاهش التهاب‌های ناشی از آسیب یا جراحی مؤثر است.

ماساژ بافت‌های نرم (Soft Tissue Massage)

در این روش، تمرکز بر ماساژ بافت‌های نرم اطراف زانو مانند عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها است. این ماساژ به شل شدن عضلات سفت اطراف زانو کمک کرده و از فشار روی مفصل زانو می‌کاهد.

ماساژ رفلکسولوژی

رفلکسولوژی (فشار بر نقاط خاص در پا) می‌تواند به تحریک جریان خون و کاهش درد زانو کمک کند. در این نوع ماساژ، نقاط فشاری خاصی در پا ماساژ داده می‌شود که به نواحی مرتبط با زانو ارتباط دارند.

مزایای ماساژ برای مفاصل

آیا می دانید که ماساژ مفاصل چه مزیت هایی دارد؟ از مزایای این تکنیک درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تسکین درد

هدف اصلی ماساژ درمانی، تسکین درد است. با تقویت سیستم عصبی، سیگنال های درد خاموش می شوند و فرد درد کمتری را تجربه خواهد کرد. به علاوه، ماساژ درمانی باعث ترشح هورمون اندورفین می شود که به عنوان مسکن طبیعی عمل می کند.

کاهش سفتی عضلانی

گاهی اوقات افراد به دلیل عارضه آرتریت ممکن است که دچار سفتی عضلانی شوند. سفتی مفاصل، در صورت استفاده زیاد از ماهیچه ها و تاندون ها رخ می دهد. التهاب مفاصل می تواند باعث درد شدید در بافت های مختلف بدن شود. بنابراین، ماساژ درمانی می تواند در افزایش میزان انعطاف پذیری و در نتیجه کاهش سفتی عضلانی نقش موثری داشته باشد.

افزایش گردش خون

یکی دیگر از مزایای مهم ماساژ برای مفاصل، افزایش جریان در عروق خونی است. افزایش جریان خون، مواد مغذی و اکسیژن لازم برای مفاصل و ماهیچه ها را تامین می کند. جلسات منظم ماساژ می تواند با بهبود جریان خون در عروق، عملکرد مفاصل را نیز تقویت کند.

درمان دردهای مفصلی با ماساژ

بیشتر بخوانید : ارائه خدمات ماساژ با ماساژ تراپیست در منزل

ماساژ برای مفاصل در بهترین مرکز

افرادی که پروسه ماساژ مفاصل را انجام می دهند، باید در این زمینه دارای مهارت کافی باشند. ماساژ  مفاصل باید در مراکز معتبر مانند اسپالیمو انجام شود. مراکزی که انتخاب می کنید باید دارای مجوز رسمی فعالیت باشند. اسپالیمو علاوه بر خدمات ماساژ در تهران ،خدمات ماساژ در منزل را هم انجام میدهد .

متخصصان باید دارای مهارت لازم برای استفاده از انواع تکنیک های ماساژ باشند. به طور معمول در جلسات ماساژ درمانی برای مفاصل از انواع روغن های مفید برای بهبود علائم و درمان دردهای عضلانی استفاده می شود. هنگام شرکت در جلسه ماساژ درمانی، حتماً نیازهای خود را با متخصص در میان بگذارید و از وی درباره بهترین روش ماساژ سوال کنید. برای رزرو نوبت ماساژ با ما تماس بگیرید.

بهترین روغن برای ماساژ زانو

استفاده از روغن‌های مناسب برای ماساژ زانو می‌تواند به کاهش التهاب، تسکین درد و بهبود عملکرد مفصل کمک کند. برخی از روغن‌های مفید برای ماساژ زانو عبارتند از:

روغن نعناع (Peppermint Oil)

روغن نعناع خاصیت ضد التهابی و خنک‌کننده دارد و می‌تواند به کاهش درد و التهاب مفصل زانو کمک کند. منتول موجود در این روغن احساس خنکی به پوست می‌دهد و اثر آرام‌بخش دارد.

  • روغن زنجبیل (Ginger Oil)

روغن زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی قوی است و به بهبود جریان خون در ناحیه زانو کمک می‌کند. این روغن برای کاهش درد و تورم ناشی از آرتروز یا آسیب‌های مفصلی بسیار مفید است.

  • روغن اسطوخودوس (Lavender Oil)

روغن اسطوخودوس به دلیل خواص آرام‌بخش و ضد درد معروف است. این روغن می‌تواند درد و التهاب زانو را کاهش داده و باعث ریلکس شدن عضلات اطراف زانو شود.

  • روغن اکالیپتوس (Eucalyptus Oil)

این روغن به دلیل خواص ضد التهابی و تسکین درد مفید است. اکالیپتوس با افزایش گردش خون در ناحیه زانو به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند و همچنین دارای اثر خنک‌کننده است.

  • روغن رزماری (Rosemary Oil)

روغن رزماری به بهبود گردش خون و کاهش التهاب کمک می‌کند و می‌تواند درد مفاصل ناشی از آرتروز را تسکین دهد. این روغن به افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش سفتی مفاصل نیز کمک می‌کند.

  • روغن آرنیکا (Arnica Oil)

روغن آرنیکا برای کاهش التهاب و بهبود درد ناشی از ضربه‌ها و آسیب‌های مفصلی مفید است. این روغن برای مشکلات مفصلی مانند آرتروز نیز به کار می‌رود و می‌تواند درد را به سرعت کاهش دهد.

  • روغن زیتون (Olive Oil)

روغن زیتون به دلیل داشتن اسیدهای چرب مفید و ویتامین E، خاصیت ضد التهابی دارد. ماساژ زانو با روغن زیتون می‌تواند به کاهش التهاب و خشکی مفاصل کمک کند.

 نحوه استفاده از روغن‌ها

-همیشه روغن‌های ضروری (Essential Oils) را با یک روغن حامل (Carrier Oil) مانند روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن بادام مخلوط کنید تا از تحریک پوست جلوگیری شود.

می‌توانید 5-10 قطره از روغن ضروری مورد نظر خود را با 1-2 قاشق غذاخوری روغن حامل ترکیب کرده و سپس به آرامی ناحیه زانو را ماساژ دهید.

بیشتر بخوانید : بهترین روغن ماساژ برای از بین بردن درد عضلانی و رفع بی خوابی

نکات مهم

  1. قبل از انجام هر نوع ماساژ، مهم است با پزشک یا فیزیوتراپیست مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که ماساژ انتخابی برای شرایط زانو مناسب است.
  2. در صورتی که درد شدید یا التهاب حاد دارید، ماساژ ممکن است مناسب نباشد و ابتدا باید درمان‌های دیگری انجام شود.
  3.  قبل از استفاده از هر روغنی، مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. برای این کار، چند قطره از روغن را روی پوست دست امتحان کنید و 24 ساعت صبر کنید.
  4. برای اثرگذاری بهتر، ماساژ با روغن‌های گرم (نه داغ) معمولاً مفیدتر است.
  5. با مشورت پزشک و انتخاب روغن مناسب، ماساژ زانو می‌تواند به تسکین درد و بهبود حرکت کمک کند.
0%
پیشنهاد ویژه

مدتی وقت بگذار و از خودت پذیرایی کن. شما سزاوار آن هستید.

در این ماه یک ماساژ رزرو کنید و 25 ٪ در کلیه ماساژ های بعدی تخفیف دریافت کنید.